Video Installation / A monitor with randomised video playback, digital print, paper, thread
ビデオインスタレーション/ランダム再生される映像を含むモニター、デジタルプリント、紙、糸
中之条ビエンナーレ2023 出典作品
The village visited leaves behind faint traces, and suddenly Loplop appears.

Loplop is known as a bird-like character that consistently appears in the work of Dada-Surrealist artist Max Ernst. In ‘Loplop Comes Randomly,’ Loplop symbolically emerges as the starting point of the artwork, inviting viewers to interpret the randomly generated sequence of images as their own narratives. Within the piece, 15 cards, accompanied by text randomly selected through digital technology, 'random play,' weave an ambiguous and eerie narrative, drawing the audience into the world of deciphering. These collage cards feature landscapes collected from the Sawatari district, which, despite a history of floods and fires, continue to regenerate.
訪れた街は少しの跡を残したまま、突然ロプロプが現れる。

「ロプロプ」とは、ダダおよびシュルレアリストの先駆者であるマックス・エルンストが繰り返し取り扱った鳥人間のイメージの名前です。「無作為にロプロプはやってくる」では、鑑賞者が無作為に現れるイメージの羅列を自らの物語として解釈する入り口として、ロプロプが象徴的に作品鑑賞のスタート地点に現れます。作中では、デジタル技術により無作為に現れる15枚のカードとそれに伴う文章が、文脈を曖昧にし、不気味な物語を紡ぎ出し、鑑賞者を解読の世界へ引き込みます。これらのコラージュカードには、洪水や火災の歴史を経て再生し続ける沢渡地区で収集された風景がコラージュ要素として組み込まれています。
This exhibition features 15 collage-based card works and a video piece incorporating them.
In the era when Surrealism was flourishing, digital technology did not exist. Artists sought to access the unconscious through processes such as chance encounters with materials. However, we now live in a digital age, where I can intentionally create collages using digital tools. Yet, even with digital technology, not everything can be fully controlled. By deliberately utilising the "random loop playback" function of a media player, the text associated with the 15 cards is randomly rearranged each time the video loops. This creates ever-changing combinations, offering viewers a different landscape and narrative with every iteration. The stories that emerge here exist only for those present, appearing and vanishing in the moment.
Even the artist cannot predict what will appear or how the story will unfold.
Sawatarionsen area has experienced two natural disasters, yet it has revived as a hot spring resort. Disasters transcend human control, shaped by the forces of nature. While we rely on technology in our daily lives, beneath it lies an uncontrollable natural world. If you look closely at the cards, hidden glimpses of Sawatari’s landscapes can be found within.
この展示では、コラージュで作成した15枚のカード作品と、
それを用いたビデオ作品を展示しています。
シュルレアリスムが盛んだった時代、デジタル技術は存在せず、アーティストたちは素材との偶然の出会いを通じて無意識の領域へアクセスしようとしていました。しかし、現代はデジタルの時代であり、我々はデジタル技術を駆使して「意識的に」コラージュ作品を制作することができます。とはいえ、デジタル技術を用いても、すべてを完全に制御できるわけではありません。メディアプレイヤーの「ランダム・ループ再生」という機能を(意図的に)活用することで、15枚のカードと関連するテキストがビデオのループごとにランダムに切り替わります。そのため、常に異なる組み合わせが生まれ、観客は毎回異なる風景と物語を目にすることになります。ここで生まれる物語は、この場にいる人だけが目にできるものであり、現れては消えていくものです。作家自身も、次に何が出現するのか、どのような物語が展開するのかを事前に知ることはできません。群馬県の沢渡温泉地域は、過去に2度の災害に見舞われながらも、温泉地として復興を遂げた場所です。災害は人間の制御を超えた自然の力によってもたらされます。私たちはテクノロジーを駆使して生活していますが、その基盤には、決して制御しきれない自然が存在しています。カードの細部をよく見ると、沢渡の風景が隠れていることに気づくでしょう。
Back to Top